ROADTRIP : op pad in onze bubbel

Het is wat met dat jaar 2020.  Dat een virusje uit China ons leven zo in de war zou brengen, had echt niemand voorspeld (al heb ik Nostradamus nog niet gecheckt).  Wat een gelukkig toeval dat wij in oktober 2019 beslisten om onze campervan te bestellen, en dat die ondanks Corona toch nog in mei 2020 werd geleverd. Tegen beter weten in hielden we vast aan een reis in de zomervakantie, maar dan wel in veilige groene zones.  En ook net op het goede moment waren we ons Belgenland uit voor het daar weer mis ging.  Terwijl de tientallen bevoegde ministers, maar nu ook alle gouverneurs en burgemeesters continu nieuwe maatregelen afkondigen, waren wij al in veiliger oorden. Alles bij mekaar zal de zomerroadtrip 4 weken in beslag nemen, de eerste week werk ik nog enkele dagen vanuit onze tussenstop bij de schoonfamilie in het mooie Görlitz.  Week 2 plannen we dan een rondrit door Saksen, week 3 en 4 rijden we dan vanuit Saksen over Thüringen naar de Alpenstrasse in Beieren.  In deze post hou ik het reislogboek bij, in de hoop dat het ook van pas kan komen voor andere kampeerders en nomaden.

Dag 1 : Brussel-Dillenburg

De eerste etappe bracht ons vanuit het Brusselse tot net voorbij Siegen, aan de A45 richting Frankfurt.  Via de Park4Night app had ik een rustige overnachtingsplaats in het vizier op enkele kilometers van de autosnelweg, en dus namen we de afslag Dillenburg.  Kort na de afrit kregen we de mooie Altstadt van Dillenburg te zien, en we beslisten meteen om eerder op zoek te gaan naar een slaapplaats dichtbij het centrum, zodat we nog een avondwandeling door de Altstadt konden maken.

Die slaapplaats vonden we aan het lokale sportcentrum, tussen een skatepark, het sportcentrum dus en een winkelcentrum. Acht ruime camperplaatsen, de mogelijkheid om water en stroom te tappen, en dus op 500m van het centrum.  Zeker een aanrader, maar voor het uitzicht op de camperplaats moet je het niet doen.  We sliepen rustig tot halfacht, tot de overijverige groendienst van de gemeente Dillenburg de bermen rond de camperplaats begon te snoeien 😡.

Parkplatz Am Sportzentrum
1a Am SportZentrum
D-35683 DILLENBURG
  • gratis en zonder reservatie
  • 8-tal plaatsen
  • water en stroom tegen betaling beschikbaar

Dag 2 : Dillenburg - Görlitz

Dankzij die groendienst waren we natuurlijk op tijd op pad voor het tweede en langste deel van onze reis.  In principe perfect te doen in één dag, maar met onze puppy die meereist moeten we toch vaker pauzeren dan gehoopt.  Tegen halfzes ‘s avonds komen we aan bij de schoonfamilie, waar we voor enkele dagen onder de Apfelbaum staan.  Ik werk dus nog enkele dagen remote van hier uit, maar trek ook regelmatig mijn loopschoenen aan om de streek en de Altstadt te bezoeken.

Dag 5 : Görlitz - Quitzdorf

Op de eerste echte vakantiedag moeten we nog niet ver rijden. De komende twee dagen duiken we onder in de duikclub van schoonbroer en schoonzus, waar we op zaterdag zijn uitgenodigd voor een (hopelijk coronaproof) familiefeest. De club bevindt zich aan een meer met de veelbelovende naam Goldgrube, vlakbij de Quitzdorftalsperre. Het meer van die Talsperre kies ik alvast als loopparkoers uit, de eerste loop bij zonsondergang leverde alvast mooie plaatjes op.

Dag 7 : Quitzdorf - Thräna

Na twee dagen in familiekring zochten we toch maar eens de rust op. Ver rijden moesten we daarvoor niet doen, want aan de overkant van de Quitzdorftalsperre vonden we een kleine familiale camping met zijn eigen wildparkje, het Camping- und Freizeitpark Thräna. Na een vriendelijke en zeer corona-proof ontvangst kregen we een korte rondleiding en konden we ons plekje innemen. Dit is een kleinschalige camping waar alles eenvoudig is, geen gedoe met douchejetons of toegangsbadges. Een zwemvijver en het kleine wildpark (dat gratis is voor kampeerders) maken de ervaring compleet.

Freizeit- und Campingpark Thräna   lees mijn volledige review >>
Zum Wildgehege
D-02906 HOHENDUBRAU
  • € 32 per nacht
  • water op staanplaats beschikbaar
  • douches gratis
  • verswater, afvalwater lozen en chemisch toilet lozen inbegrepen

Dag 9 : Thräna - Lohsa

Op de kaart merkte ik op dat we eigenlijk maar enkele kilometers verwijderd waren van een Unesco-biosfeerreservaat met de naam Oberlausitzer Heide und Teichlandschaft, een combinatie van bos en meren leek me bij deze zomerse temperaturen best interessant. Na een beetje speurwerk vond ik aan een zekere Silbersee een camping met een hondenstrand, die kans konden we niet laten liggen. Heel ver rijden was het niet, maar we deden eerst nog een tussenstop in het mooie Bautzen.

Aangekomen op de camping viel meteen de drukte op en dat werd bevestigd toen we aan de staanplaatsen bij het strand aankwamen. Kleine plaatsen dicht op mekaar, maar wel in ons geval op 50m van dat bewuste hondenstrand, en dat maakte alles goed. De camping stelt op zich weinig voor, maar de omgeving nodigde zeker uit tot wandelen en hardlopen, en dat deden we dan ook. Een mooie regio, dat zeker, maar een camping die voor ons veel te druk was.

Camping Am Silbersee
Am Silbersee 27
D-02999 LOHSA
  • € 20 per nacht
  • hondenstrand
  • douches betalend (munten)

Dag 11 : Lohsa - Neundorf auf dem Eigen

Na de drukte aan de Silbersee konden we wel even wat rust gebruiken, een camperplekje op een boerderij leek ons dan ook een goed plan. In Neundorf auf dem Eigen, een deelgemeente van Grosshennersdorf vlakbij onze tweede Heimat Görlitz, vonden we die. Bauernhof Leubner is een actieve boerderij die de weide achter de boerderij beschikbaar stelt voor kampeerders. Een mooie weide met heerlijk uitzicht, achter een prachtig onderhouden boerderij, maar je moet wat overweg kunnen met lompigheid van het echtpaar Leubner. De kinderen hadden het daar toch wat moeilijk mee. Maar de ligging maakte alles goed, de opmerkingen van de boerin des huizes over camperaars die maar voor één nacht blijven maar wel 100 liter water bijvullen namen we er bij (voor een nachttarief van meer dan 40€ heeft ze geen recht tot klagen, vind ik).

Bauernhof Leubner
Burkersdorferstrasse 17
D-02747 GROSSHENNERSDORF
  • € 40 per nacht
  • stroom beperkt beschikbaar
  • douches gratis
  • open weide, geen afgebakende staanplaatsen

Dag 12 : Neundorf auf dem Eigen - Görlitz

Voor we de grote rit naar Beieren inzetten wilden we nog even langs de schoonfamilie in Görlitz. We kozen voor een overnachting aan de Berzdorfer See, een kunstmatig aangelegd meer in een oude mijngroeve, waar ik vaak omheen loop. Ik zag er steeds vaker campers staan en dacht dus dat het een goed plan zou zijn om er ook eens te overnachten. Viel dat tegen. Het was een vrijdagavond en blijkbaar staan de lokale autoriteiten sinds kort toe om aan het meer openluchtparty’s te organiseren, in ware Ibiza style. Niet ideaal voor een rustige avond met zicht op het meer. De rat die door het struikgewas achter het busje langsliep maakte het er niet aangenamer op. Niet voor herhaling vatbaar.

Dag 13 : Görlitz - Auerbach-Vogtland

Tijd om Saksen achter ons te laten en de tocht richting Beieren in te zetten. Die tocht gaat vanuit Saksen net boven de grens met Tsjechië en Oostenrijk door het zuiden van Thüringen. We stoppen in ‘speelgoedstad’ Seiffen, waar het hele jaar door handgemaakte houten Kerstfiguurtjes worden verkocht, leek wel een goed plan om daar even een halt in te lassen. Niet dus, alle winkels waren dicht, gelukkig konden we wel nog een ijsje versieren. Het mooie met een busje is dat je dan gewoon kan beslissen om nog een stukje verder te rijden. Alleen moet je dan niet op meerdere wegomleidingen stoten en dan op een volle camperstop aankomen, om daarna weer op een afgesloten weg te stoten. Om het verhaal kort te maken, het was al donker toen we uiteindelijk een slaapplaats bereikten middenin het bos in Auerbach (Vogtland) alleen wat koeien verderop in een wei. Maar wat was het daar stil, wat een contrast met de Ibiza-toestanden de dag ervoor. En wat een zicht vanuit bed bij het ontwaken.

Over de slaapplaats

Parkplatz Frohnweg (N 50°29’55.8528” E 12°20’38.1732”)
Frohnweg
D-08209 AUERBACH/VOGTLAND
  • gratis
  • 6-tal plaatsen
  • geen diensten beschikbaar

Dag 14 : Auerbach-Vogtland - Waging am See

Dankzij de (veel te) lange rit van gisteren rijden we dus vandaag al Bundesland Beieren binnen.  Om niet weer zo'n lange rit te doen zoek ik een camping op zo'n tweehonderd kilometer rijden.  En om niet weer voor verrassingen te staan doe ik op hun website een reservatie.  En toch ...
Aangekomen bij Freizeitcamping Lain Am See stond ik voor een gesloten deur aan de receptie, gesloten op zondag (in volle zomerseizoen!).  Er hing wel een blad met reservaties op de deur, maar geen Janssens op de lijst te bespeuren.  OK, niet dan, op naar andere en betere.  Maar deze keer bel ik wel om onmiddellijk antwoord te krijgen, en dat lukt onmiddellijk bij Strandcamping Waging Am See, op nog een dik uur rijden.  Binnen de minuut een bevestiging van de reservatie binnen per e-mail, het kan dus ook professioneel.  En een goed uur later staan we geïnstalleerd op een mooi, maar duur plekje (€ 55 voor één nacht).  Het is een druk bezochte vijfsterrencamping, met (gelukkig maar) strike toepassing van de coronaregels in voorbeeldig propere sanitaire blokken, gratis hondepoepzakjes, een hondenweide aan het water, en veel restaurants in de buurt.  Als het dan toch luxueus moet, dan gaan we ook eens uit eten.  We wandelen nog even rond na het eten en zien vanaf de oever van het meer in de verte de Alpen liggen, morgen gaat het dus bergop!
Een fijne camping sowieso, maar dat je ondanks de hoge prijs geen water op je staanplaats hebt (je moet dus nog eens extra betalen om je verswater bij te vullen aan de uitgang van de camping) is toch betreurenswaardig.

Strandcamping Waging Am See
Am See 1
D-83329 WAGING AM SEE
  • € 55 per nacht
  • stroom op de staanplaats, water op wandelafstand
  • meerdere eetgelegenheden in de omgeving
  • hondenweide aan de oever

Dag 15 : Waging am See - Hintersee

Eindelijk de Alpen in!  En net nu slaat het weer om, met soms krachtige regenbuien, afgewisseld met lichtere regen en droge periodes.  Als eerste bestemming in de Alpen kiezen we Hintersee, een klein meer in een prachtig kader, met onder andere het betoverende Zauberwald.  Het slechte weer beperkt het zicht ernstig, maar de kracht van het water in de bergbeken maakt indruk.
We kiezen voor de overnachting voor een gratis parking vlakbij het Zauberwald, aan een vrij rustige weg.  We maken een mooie wandeling door het Zauberwald en langs de oever van de Hintersee (en later in de namiddag nog een korte wandeling langs de Klausbach).  's Avonds zit er door de aanhoudende regen niets anders op dan een tornooitje Vier Op Een Rij in het busje.  Het zal de hele nacht doorregenen.

Parkplatz Hintersee
Hinterseerstrasse 104
D-83486 RAMSAU BEI BERCHTESGADEN
  • gratis publieke parking
  • geen dienstverlening
  • gelegen aan rustige weg, mogelijkheid om van hier uit bus te nemen
  • op wandelafstand van Hintersee en Zauberwald

Dag 16 : Hintersee - Rosenheim

Na het ontbijt gaan we tussen de buien door nog een rondje rond de Hintersee, waarna we na een tussenstop in het gezellige Reit im Winkl de stad Rosenheim bereiken.  Het regent ook vandaag nog, we komen langs een afrit van de A8 die over een lengte van 60km is afgesloten door meerdere overstromingen door de hevige regenval, maar gelukkig gaan wij de andere kant op.
Rosenheim is niet direct een toeristische hoogvlieger, maar deze stad is het decor van de reeks Rosenheim Cops die Jelena samen met opa en oma Görlitz kijkt en dus willen we de stad eens vanuit die hoek bezoeken.  We parkeren vlakbij het centrum op een grote gratis parking en gaan op ontdekking in de stad.  De grote wandeling in de voetsporen van de tv-reeks staat pas voor morgen op de agenda.

An der Lorettowiese
Klosterweg 20
D-83022 ROSENHEIM
  • gratis publieke parking
  • geen dienstverlening, wel publieke toiletten vlakbij (tot 20u)
  • gelegen aan vrij drukke parking
  • op wandelafstand van centrum

Dag 17 : Rosenheim - Garmisch-Partenkirchen

In de voetsporen van die fictieve politieagenten uit Rosenheim gaan we dus stappen door de stad Rosenheim (foto's hierboven), waarna we weer hoger de Alpen intrekken naar wat naar mijn gevoel letterlijk én figuurlijk een hoogtepunt moet worden : Garmisch-Partenkirchen.  We blijven de Alpenstrasse volgen, sommige wegen zijn behoorlijk smal en steil, op een bepaald moment rijden we op meer dan 1.100 meter hoogte.  We maken er trouwens sinds we in de Alpen zijn een gewoonte van om 's morgens te gokken tot op welke hoogte we die dag gaan rijden.  Jaron, mijn jongste zoon, wint voor de derde dag op rij.
Langs deze wegen gaat het natuurlijk niet zo snel als langs de autosnelweg, we bereiken tegen het eind van de namiddag het indrukwekkende Garmisch-Partenkirchen, op dat moment nog verhuld in een wolkendek.  We kiezen voor de volgende twee dagen een camperplaats met zicht op de bergen als slaapplaats, aan de voet van de Wankbahn.  Een druk bezochte camperstop, niet te duur, met degelijke douches, en prima gelegen.  Het zicht op de bergtoppen is adembenemend en veranderd continu naargelang het moment van de dag, het weer, het zonlicht ...
De zon is vanaf dag 2 terug van de partij, we profiteren er dan ook van om een mooie lange bergwandeling te maken en eten 's avonds weer gewoon buiten.  Eigenlijk hadden we hier nog zoveel meer kunnen doen, maar dat houden we dan maar voor een volgende keer.  Ik hoor onheilsberichten over de stijgende coronagevallen in België en wil geleidelijk aan toch dichter bij de thuisbasis komen, ook al voel ik me eigenlijk veiliger dankzij de Beierse Ordnung.

Alpencamp am Wank
Wankbahnstrasse 2
D-82467 Garmisch Partenkirchen
  • € 19 per dag
  • gratis lozen, verswater en chemisch toilet tegen betaling
  • gelegen aan Wankbahn (bergkabelbaan)
  • perfect gelegen voor bergwandelingen en bezoek aan centrum (Ludwigstrasse op wandelafstand)

Dag 19 : Garmisch-Partenkirchen - Füssen

Achteraf bekeken hadden we gerust nog wat langer in Garmisch-Partenkirchen kunnen blijven, maar we beslissen om de weg langs de Alpenstrasse verder te zetten richting westen.  Via Oberammergau rijden we door een prachtig landschap, continu met zicht op de Alpen, richting Füssen.  Een klassieke (en aan het volk te zien duidelijk geliefde stop) is dan de Königsschlösser, de Koningskastelen dus.  Dit waren de kastelen van de Wittelsbacher koningsfamilie, waarvan Koning Ludwig de meest mythische figuur was.  Het meest gekende kasteel is Schloss Neuschwanstein, het andere is Schloss Hohenschwangau.  Neuschwanstein ligt op een heuvel en is dus al van ver zichtbaar.
Bij het binnenrijden van het stadje is er onmiddellijk een grote parking met aparte camperparking, daar kan je een hele dag staan voor € 10 en daar kiezen we dan ook voor.  We opteren voor een korte wandeling door het stadje en langs de Alpsee, die een zalig uitzicht biedt op beide kastelen.

Na onze wandeling rijden we nog even verder door het mooie Füssen, waar we nog net op tijd zijn om één van de laatste vrije plekjes in te nemen op Wohnmobilpark Füssen.  Een zeer verzorgde camperstop met vriendelijke bediening, perfect onderhouden sanitair maar enkel kiezel als ondergrond en gelegen middenin een industrieterrein (samen met nog twee andere camperstops).  De prijs is dan weer wel zeer fair en zowel verswater als lozen afvalwater en chemisch toilet, ja zelfs het gebruik van de douches, is in de prijs inbegrepen.  De kinderen willen nog even in het water, dus wandelen we nog even richting Forggensee, een groot meer ten noorden van de stad, met zicht op de Alpen en de Königsschlösser.  Daar drink ik nog een laatste biertje op Beierse bodem.

Wohnmobilstellplatz Füssen
Abt-Hafnerstrasse 7a
D-87629 FÜSSEN
  • € 17 per nacht
  • gebruik van douches, verswater, lozen afvalwater én chemisch toilet in prijs inbegrepen
  • kiezelparking in industriegebied
  • kleine plaatsen
  • op wandelafstand van centrum en Forggensee

Dag 20 : Füssen - Edenkoben

Tijd om na een ochtendwandeling langs de Forggensee noordwaarts te trekken, over minder dan een week willen we thuis zijn en ik wil vermijden dat we de laatste dagen alleen nog onderweg zijn.  Het plan is om vandaag toch bijna 400 km te rijden tot de Weinstrasse in de Pfalz.  Daar heb ik een camperstop gevonden bij een lokale wijnboer, Wein- und Sektgut Edel-Brauch.  Voor een vrijwillige bijdrage naar keuze mag je hier in alle rust naast de wijngaard staan, er is enkel verswater beschikbaar als dienstverlening.  Maar ook de mogelijkheid om wijn of schuimwijn te proeven of te genieten van een heerlijke maaltijd in het restaurant.   Dat laatste doen we, met een heerlijk glas schuimwijn en wijn.  Dit is zeker een adresje om te bewaren en een regio die om een uitgebreider bezoek vraagt (al geldt dat laatste zeker ook wel voor de Beierse Alpen).

Wein- und Sektgut Edel-Brauch
Sankt Martiner Strasse 30
D-67480 EDENKOBEN
  • vrijwillige bijdrage
  • gratis verswater
  • staanplaatsen vlakbij wijngaard
  • wijnproeverij en restaurant

Dag 21 : Edenkoben - Bernkastel-Kues

Toch even getwijfeld om niet nog een dag langer in Edenkoben te blijven, maar uiteindelijk slapen we rustig uit en gaan dan op pad richting die andere wijnstreek, de Moezelstreek.   Na wat langere verplaatsingen beslissen we om, met het einde van de roadtrip in zicht, drie dagen op een camping te blijven.  We kiezen voor de Knaus Camping in Bernkastel-Kues, een grote camping met piekfijn sanitair en ruime plaatsen, maar (ik druk me voorzichtig uit) nogal amateuristisch gerund.  De ligging, aan de oever van de Moezel en op wandelafstand van Bernkastel-Kues, maakt veel goed.
's Ochtends komt er een bakker langs op de camping, da's handig en dus schuif ik elke dag netjes met mondmasker aan.  We gaan ook twee keer uit eten in het centrum, kwestie van het luxegevoel nog wat op te krikken.  We hebben wel wat pech met het weer, maar gezelschapsspelletjes doen dan hun ding (Vier op een Rij en Saboteur).
Voor we vertrekken vullen we nog even het verswater bij, voor €38 per dag mag dat wel.

Dag 24 : Bernkastel-Kues - Signal de Botrange

De laatste stop voor we huiswaarts keren is letterlijk een hoogtepunt op Belgische bodem, want we stoppen aan het Signal de Botrange.  We maken een aantal korte wandelingen in de omgeving en eten deze keer een zelfgemaakt slaatje naast het busje.  De parking aan het Signal de Botrange is 's nachts heel rustig, 's morgens vroeg komen de eerste auto's van wandelaars aan op de parking.  Zelfs dan is het al bij al nog vrij rustig hier, dus zeker een fijne plek om te overnachten.  Enkel het verkeer van voorbijrazende vrachtwagens kan de rust wat verstoren, vandaar dat we een plek uitkozen op het uiteinde van de parking, zo ver mogelijk weg van de weg.
We krijgen 's avonds nog een pittig onweer te verduren, waardoor het ook iets minder warm in het busje wordt, dat slaapt beter.

Einde van de roadtrip

Dat was hem, de eerste roadtrip met onze Amundsen.  Een heel gevarieerde roadtrip, met prachtige vergezichten, mooie wandelroutes en heerlijk lekker eten.  Veel plekjes ontdekt waar ik nog eens wat meer tijd wil doorbrengen, en als ik daarvan een top-3 moet opstellen dan is het deze :
  1. Garmisch-Partenkirchen
  2. Füssen en Königsschlösser
  3. Weinstrasse Pfalz
Maar ik heb ook geleerd dat er nog heelwat verborgen parels te ontdekken zijn in onze tweede Heimat Saksen, je hoeft het niet altijd ver te zoeken.
Over de ervaring met het busje zelf ben ik van plan om een aparte blogpost te schrijven, want er zijn zeker een aantal aspecten die ik theoretisch anders heb ingeschat dan wat de praktijk me geleerd heeft.

Hopelijk is dit gedetailleerd verslag van onze roadtrip ook nuttig voor jullie, mocht je nog vragen of tips hebben, dan mag je zeker een commentaar onderin achterlaten.