ROADTRIP : Zuid-Noorwegen

Augustus 2019 vertrokken we dus op roadtrip naar Noorwegen met als doel om in een tiental dagen een eerste indruk op te doen van het land, want heel het land bezoeken zou sowieso wat meer tijd vragen.  En dus beslisten we om in het zuidelijke deel te blijven, ten zuiden van Bergen.  We bleven twee tot drie nachten op dezelfde plek en probeerden de verplaatsingen tussen de verblijfplaatsen te beperken tot 2 à 300 km.
Hieronder dus een gedetailleerd verslag van onze roadtrip, aarzel niet om tips en ervaringen te delen via de commentaar-functie.

Dag 0 : Naar Noorwegen

Je kan vanuit België of Nederland op verschillende manieren naar Noorwegen, afhankelijk van je bestemming.  Je kan de hele rit via Duitsland, Denemarken en Zweden met de auto afleggen, maar je kan (zoals wij doen) ook een deel met een veerboot afleggen.  Dat kan vanuit Denemarken (Hirtshals, Kopenhagen, ...) of Duitsland (Kiel, Fehmarn, Rostock, ...).  Wij verkiezen om te vertrekken vanuit Rostock om daar een eerste veerpont te nemen tot Gedser in Denemarken, daar in de buurt één nacht te verblijven aan de Oostzeekust en dan door te rijden tot Kopenhagen, waar we de boot namen tot Oslo.  Deze overtocht (met DFDS) vertrekt in de vooravond zodat je 14 uur later de Oslofjord binnenvaart.  Overnachten doen we in een familiehut met zeezicht.

Dag 1 : Hallo Oslofjord

Nadat we op de boot hebben ontbeten met zicht op de Oslofjord, komen we rond halftien aan in Oslo.  Van daaruit rijden we zo'n 40 minuten tot onze eerste camping, camping Utvika aan de Tyrifjord, met zicht op het beruchte eiland Utoya.

Een eenvoudige kleinschalige camping met een kleine shop, goed uitgerust sanitair en een klein keukengebouw waar je kan koken, afwassen en eten.  Meer dan voldoende als uitvalsbasis voor onze eerste daguitstap naar het centrum van Oslo die we de dag erna plannen.  Op de dag van aankomst houden we het rustig en beperken ons tot een wandeling in het nabijgelegen Sundvollen en een stop aan het Krokkleiva-natuurpark.

Dag 2 : Oslo city

Vooraleer we westwaarts zullen reizen willen we de binnenstad van Oslo gaan ontdekken.  We parkeren de auto in de buurt van de haven en starten een grote wandeling vanuit de Aker Brygge-wijk.  Langs de Pipevika-buurt wandelen we naar de Rådhusgata tot de Bjørvika-wijk, waar we een prachtig zicht krijgen op de Opera.  Van hieruit lopen we langs het Centraal Station richting Parlementsgebouw (Stortinget) om een korte lunchpauze te houden in de United Bakeries-bakkerij op de Karl Johans Gate, vlakbij de Universiteit.
Gesterkt met een heerlijke Smørrebrød trekken we verder richting Koninklijk Paleis om dan door te wandelen tot het Vigelandspark met zijn meer dan 200 beelden van Gustav Vigeland.

Dag 3 : Westwaarts naar de Telemark

Onze derde dag verhuizen we vanuit de provincie Buskerud westwaarts naar de Telemark-provincie.  We vertrekken vanuit camping Utvika voor een rit van 160km maar op Noorse wegen haal je nooit een hoge gemiddelde snelheid, dus hebben we toch een dikke tweeëneenhalf uur nodig voor de rit.  Al is dat geen straf, want het landschap wordt er met de minuut mooier op, we stoppen halverwege voor een picknick aan het Buvannet-meer.  Dan gaat het verder langs de Tinnsjåfjord naar onze volgende verblijfplaats, camping Tinnsjø in Miland.  Ook hier kiezen we voor een kleinschalige camping, het sanitair is hier heel basic maar we beschikken over een grote weide en een kleine pergola om onder te schuilen bij regen.  We doen nog een kleine wandeling in de buurt in de hoop om tot aan de voet van de waterval te geraken die we zien naar beneden stromen, maar dat lukt ons niet.  De camping ligt vlak naast de Rjukanbanen, een historische spoorverbinding die een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de regio.

Dag 4 : de Gaustatoppen

Het is eindelijk tijd voor het betere wandelwerk, dus vandaag gaan we voor een pittige wandeling in de buurt van onze camping, omhoog naar de Gaustatoppen.  De Gaustatoppen is de hoogste berg van de Telemark-provincie met zijn 1883m.  De top van de berg biedt het grootste uitzicht van Noorwegen (gemeten in km²), maar eer je die bereikt heb je wel een pittige wandeling nodig.  Het gaat continu bergop over een parkoers dat bijzonder technisch is.  Gelukkig zijn er boven in de toeristenhut heerlijke wafels te verkrijgen, want je moet natuurlijk ook nog eens dezelfde weg terug afleggen naar beneden.  Heen en terug moet je toch rekenen op een wandeling van 8km met meer dan 700 hoogtemeters, maar zeker de moeite waard.

Dag 5 : Heroes of Telemark

De weersvoorspellingen zien er niet zo goed uit en dus vervangen we de rit met de Krossobanen-kabelbaan in Rjukan en aansluitende wandeling door een bezoek aan het museum in de oude waterkrachtcentrale van Vemork, die nu dienst doet als museum.  Het museum blikt terug op de geschiedenis van de Norsk Hydro-centrale, in het bijzonder tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen het in handen was van de Duitsers en lokale verzetsstrijders meermaals de centrale probeerden te saboteren, omdat de Duitsers met het zwaar water kernwapens konden bouwen.  Het hele verhaal werd trouwens ook verfilmd in de jaren in de film The Heroes of Telemark.
Na het museumbezoek hebben we nog een lange rit voor de boeg, want we rijden verder westwaarts naar onze volgende verblijfplaats, aan de andere kant van het Hardangervidda-nationaalpark.  Onze bestemming is het kleine Utne, aan de Hardangerfjord, op zo'n 230km rijden (4 à 5u).  Een prachtige rit met adembenemende vergezichten.  In de vooravond komen we aan op onze camping, Lothe Camping og Badeplass, waar we een prachtige kampeerplek ter beschikking krijgen en dan maar beslissen om er drie dagen te blijven.

Dag 6 : vind de gletsjer

Als je lange wandelingen plant met kinderen, dan kan je maar beter zorgen dat ze een doel hebben om naar uit te kijken.  Waarom eens geen gletsjer gaan bekijken dacht ik dan, en de reacties waren enthousiast.  En dus reden we langs de Hardangerfjord over Jondal, een zeer mooe route trouwens, tot het kleine dorpje Sundal.  In de buurt van de lokale camping parkeren we de auto en van daar uit hebben we zicht op de Bondhusbreen-gletsjer, een uitloper van de Folgefonna.  Het eerste deel van de weg is een brede grintweg, langs de rivier, die langzaam stijgt tot aan het Bondhusmeer.  Een weg die prachtige vergezichten oplevert, mede dankzij het turkoois gekleurde gletsjerwater van de rivier.  Eens het meer bereikt wordt de weg smaller en technischer, maar dat maakt het er voor de kinderen alleen maar minder vervelend op.  Stilaan begint het te regenen maar we beslissen verder te stijgen in de hoop de gletsjer nog te bereiken.  We hebben al twee watervallen overgestoken via bruggen, maar aan de derde moeten we kiezen : de voeten nat maken en door het water, de waterval oversteken over een zelfgemaakt bruggetjes van vier planken, of gewoon terugkeren.  Jelena geeft het goede voorbeeld en kiest voor de planken, wij volgen.  Daarna wordt de weg alleen maar technischer, met grote rotsblokken.  Na zo'n drie uur hebben we door dat de gletsjer verder weg ligt dan gehoopt en moeten we rechtsomkeer maken.  Ondanks de regen blijft het goede humeur present en twee uur later zijn we terug aan de auto.

Dag 7 : rustdag in Utne

Aanvankelijk wilden we ook nog de Trolltunga bezoeken vanuit Utne, maar die wandeling duurt blijkbaar meer dan 8 uur en dat zien we niet zitten.  Om de teleurstelling van de gemiste gletsjer door te spoelen kiezen we voor een rustig dagje op de camping, met enkel een korte uitstap naar Jondal om de auto vol te tanken en inkopen te doen.  Zo'n rustdag is ook een ideaal moment om nog eens de loopschoenen aan te trekken, want ook zo kan je mooie plekjes in de omgeving ontdekken.  En uiteindelijk pakken we stilaan in om morgen de tocht naar het zuiden in te zetten.

Dag 8 : zuidwaarts

Omdat we overmorgen de boot naar Denemarken nemen vanuit Stavanger, trekken we vandaag al zuidwaarts, richting één van de grootste trekpleisters in het zuiden van Noorwegen, de Preikestollen.  Een mooie rit alweer, met ondermeer de Latefossen (tweelingswatervallen) op de route.  Een uitdagende route ook wel, met veel smalle wegen en donkere tunnels.  Maar ook een mooie overzet met de veerpont over de Boknafjorden.  We bereiken tegen het eind van de namiddag onze bestemming, camping Preikestollen.  Het is duidelijk dat we hier in de buurt van een trekpleister zitten, de camping is duidelijk groter en drukker dan de vorige campings.  Maar we vinden een vrij rustig plekje dat we snel inpikken voor het te laat is.  Het avondeten, hamburgers met frietjes, eten we in het restaurant van de camping.  Ik ga met de loopschoenen aan al eens de weg naar de Preikestollen verkennen.

Dag 9 : naar de preekstoel

De kleinste sputtert even wat tegen 's morgens, maar uiteindelijk vertrekken we toch naar de Preikestollen.  Na een korte rit parkeren we de auto op de eerste parking en beginnen van daar uit aan de klim.  Eens voorbij de tweede parking, waar alle toeristenbussen halt houden, valt het meteen op hoe druk het is op de weg naar boven.  Continu veel volk om je heen, vaak met files aan versmallingen en steile stukken.  Veel toeristen komen van een cruise die in Stavanger is aangemeerd en hebben niet altijd de nodige skills, laat staan de juiste schoenen om dit soort beklimmingen aan te kunnen.  We proberen ons niet te ergeren, maar dat lukt ons niet altijd.  De zon is eindelijk van de partij en die maakt het geheel nog wat pittiger.  Vanaf een zekere hoogte duiken er prachtige vergezichten op over de Lysefjord en omgeving.  Om dan uiteindelijk de Preikestollen te bereiken en er onze broodjes op te eten.  We kruisen even twee Tibetaanse monniken, die als sjerpa mee deze route hebben aangelegd.  En dan gaat het terug naar beneden, mee met de massa toeristen die hun bus moeten halen naar hun cruiseschip.  De Preikestollen is zeker de moeite waard, maar misschien toch eerder iets om 's ochtends vroeg aan te beginnen.

Dag 10 : Stavanger

Ons laatste nachtje op Noorse bodem zit erop, vandaag vertrekken we vanuit Camping Preikestollen richting Stavanger.  Er is geen grote afstand te overbruggen maar het laatste deel van de tocht doen we met de veerboot.  We lunchen op de boot en varen met een prachtig uitzicht de haven van Stavanger binnen.  Daarna parkeren we de auto aan de rand van de stad en gaan de oude stad verkennen, want we hebben nog enkele uurtjes tot onze veerboot naar Denemarken vertrekt.  Een stad die ons verrast want best gezellig met een klein marktje, veel smalle steegjes en hippe buurten.  In de haven liggen ook de Aïda (daar is hij weer) en de Queen Elisabeth aangemeerd.

We gebruiken deze laatste uurtjes in de stad om wat souvenirs in te kopen, een broodje te eten in een lokale duurzame bakker en wat proviand in te slaan, want deze keer hebben we noch avondmaal, noch ontbijt bijgeboekt op de boot.
En dan gaat het dus richting veerboot, de kade ligt wel nog even rijden van het stadscentrum (enkel de grote cruiseschepen komen tot in het stadscentrum) maar we hebben nog tijd zat.  Tot ziens Noorwegen, we komen terug!