2023 roadtrip Noorwegen - roadbook

Op 23 juli 2023 vertrokken we voor meerdere weken op toer met de campervan.  De bestemming was Noorwegen, een land dat we enkele jaren terug al met de tent bezochten.  Deze keer reisden we samen met de twee jongste kinderen (14 en 18) en ook onze border collie Jutta mocht mee.  Om van de vrijheden van het Allemannsrecht te kunnen genieten hadden we in het voorjaar een daktent van het merk Autohome geplaatst.  Die biedt ons een extra slaapkamer waardoor we niet naar campings moeten met een extra tentje.
In deze post beschrijf ik de details van onze roadtrip, als herinnering voor onszelf maar ook wel in de hoop dat jullie er ook iets aan hebben.  Sharing is caring.

Het vertrek - veerboot Emden-Kristiansand

Uiteraard wil je zo snel mogelijk op Noorse grond staan en voor ons was de snelste optie de veerboot van Holland Norway Lines.
Die ging initieel vanuit Eemshaven naar Kristiansand maar de vertrekplaats wijzigde dit jaar naar het Duitse Emden.  Dat kostte ons een halfuurtje extra rijden vanuit België.
Het grote voordeel van deze optie was dat we met z´n vieren + hond in een hut kunnen overnachten, dat is gezelliger voor de hond maar ook beter voor onze gemoedsrust.
We vertrokken rond 17u ´s avonds in Emden en kwamen rond 10u45 aan in Kristiansand.
De heenreis verliep zeker vlot, de boot ging wat op en neer maar we konden alle vijf vrij goed slapen.  Het was voor Jutta wel even wennen aan het hondendek maar uiteindelijk deed ze wat ze moest doen.

Dag 1 : Kristiansand - Husebysanden

Na het verlaten van de boot moesten we even kort halthouden aan de douane om Jutta aan te geven en te bewijzen dat ze de correcte pil tegen wormen had gekregen.  Dat verliep best vlot, dus konden we snel de baan op.  We beslisten om rustig te starten met een stop aan de kust, Husebysanden werd onze eerste bestemming.  Die bereikten we na zo'n anderhalf uur rijden.
We vonden een vrij rustige plek op een openbare parking vlakbij de zee, in Husebysanden.  Aangezien we meer dan drie weken in Noorwegen willen rondtrekken deden we het op dag 1 rustig aan en beperkten we ons tot wat wandelingen en een hardlooptraining.  Ik haalde ook voor het eerste de drone boven om voorzichtig mijn skills wat in te oefenen.

Het traject

Video

Dag 2 : Husebysanden - Preikestolen

Het had de vorige nacht behoorlijk veel geregend en het leek er in de loop van de dag niet veel beter op te worden, dus beslisten om deze dag vooral te gaan rijden en een stad als eindbestemming te kiezen.   We besloten om Flekkefjord als eerste stop te kiezen met Stavanger als mogelijke eindbestemming.
Uiteindelijk viel Flekkefjord op zich wel wat tegen, ook omdat we daar voor het eerst geconfronteerd werden met het feit dat in Noorwegen honden niet binnen mogen in een restaurant.  Gelukkig vonden we er wel een restaurant met overdekt en verwarmd terras om te lunchen.  Na de (late) lunch gingen we dan snel verder, want eigenlijk niet zo veel te zien in dat stadje.
Na een lange rit (reken in Noorwegen niet op meer dan een gemiddelde van 50 km/u) en een eerste keer veerboot kwamen we aan in Stavanger, om er vast te stellen dat de enige deftige camperplaats op wandelafstand van het centrum volzet was (er waren ook amper 5 à 6 plaatsen).  UItwijken naar een camping in de buurt was ook geen goed idee, want de twee vrije plaatsen die ze ons daar konden aanbieden waren door de regenval zeer modderig geworden.
Dus besloten we dan maar om onmiddellijk door te rijden naar Camping Preikestolen (waar we ook in 2019 al waren).  Toen moesten we voor dat traject nog de veerboot nemen, intussen ligt er een meer dan 13km lange tunnel onder de fjord.  Best indrukwekkend.  We besloten om er twee nachten te blijven, vonden een vrij droog plekje en werden enkele minuten na aankomst verwelkomd met zeer zware regen die de camping serieus onder water zette.  Toen werd het duidelijk dat deze reis een voortdurend spelletje mét en tegen de weergoden zou zijn.  Niets deed ons toen vermoeden dat de dag erop één van de meest spannende en leukste dagen van onze reis zou worden.

Het traject

Foto's

Dag 3 : Preikestolen

Omdat we van plan waren om de wandeling naar de Preikestolen te doen, hadden we beslist om twee nachten op Camping Preikestolen te blijven.  Initieel wilden we vandaag de geplande wandeling doen, maar we hoorden dat de parking aan de voet van de klim naar de Preekstoel (Preikestolen) al om 9u volzet was.  We beslisten dan maar om die wandeling uit te stellen en en alternatieve wandeling (zonder de kinderen) te doen in de buurt.
We vertrokken vanuit de camping richting Botnefjorden, met een tussenstop aan een waterval naast de camperplaats (Preikestolen Bobilparkering), om dan langs de fjord zuidwaarts te lopen en verderop linksaf het bos in te duiken.  We volgden een zeer smalle en technisch pittige weg door het bos, een weg die door de regenval van de vorige 24u vaak eerder een beek leek.  De weg bleek een alternatieve weg te zijn richting Preikestolen, die gelukkig nog niet door toeristen werd ontdekt.  We kwamen enkel twee Noorse locals tegen, meer niet.
Het was een stevige wandeling die ons prachtige vergezichten richting bergen en fjord opleverde, met een mooie picnic halverwege.  Na enkele kilometers moesten we over/door een beek die door de regen stevig gezwollen stond, waarna we linksaf gingen om terug naar de camping te wandelen.  Op dat laatste deel kwamen we ook nog langs het plaatselijke golfterrein.
We waren tevreden om terug op de camping te zijn na deze avontuurlijke wandeling en beslisten iets te eten in het 'restaurant' van de camping, maar verfijnde maaltijden waren daar, ondanks de hoge prijzen, niet te vinden.  Deze camping heeft zijn ligging mee, maar voor die prijs (zo'n 50€ per nacht) en zelfs voor minder zullen we gelukkig veel betere campings tegenkomen tijdens onze reis.
Net voor zonsondergang ging ik ook nog even hardlopen langs de Botnefjord, de stappenteller kleurde donkergroen.  Een ideale opwarmer voor de klim naar de Preekstoel van de dag erop.

Video

Dag 4 : Preikestolen - Aksdal

Om er zeker van te zijn dat we nog een parkeerplek vinden aan de Preikestolen, stonden we vroeg op.  Rond 8u vertrokken we vanop de camping bergop naar de parking en daar is gelukkig nog plaats.  We ontbijtten pas wanneer we ons plekje op hadden ingenomen, net als een aantal andere camperaars rondom ons.  Iets na negenen begonnen we dan aan de klassieke wandeling richitng Preikestolen, langs een wandelpad dat deels door Nepalese sherpa's is aangelegd.  Een vrij zware wandeling met (te) veel volk, heen en terug goed voor 9km en 470 hoogtemeters.
Ondanks het vele volk blijft de Preikestolen een indrukwekkende wandeling die veel vergezichten op de mooie Lysefjord oplevert, zelfs wanneer het weer niet helemaal meewerkt.  We genoten boven aan de Preikestolen ook nog van onze picnic en keerden dan terug naar de camper.
Kort na 15u stapten we de campervan in om een heel stuk noordwaarts te rijden en een rustig slaapplekje aan het water te zoeken, in de hoop om een eerste keer de stand-up paddles boven te halen.
Na een rit van bijna twee uur kwamen we aan een kleine parking vlakbij een fjord, de Grindafjorden.
Uiteindelijk bleek het water op de fjord toch te onrustig en stelden we het suppen uit, het werd dus een rustige avond met enkel een auto met caravan die wat verderop op de parking kwam overnachten.